Теоретическое обоснование разработки педагогического обследования детей раннего возраста, воспитывающихся в национально-смешанных семьях

Теоретическое обоснование разработки педагогического обследования детей раннего возраста, воспитывающихся в национально-смешанных семьях

Аннотация. В статье раскрываются теоретические основы диагностической методики, разработанной автором и адаптированной для педагогического обследования детей раннего возраста, воспитывающихся в национально‐смешанных семьях. Отмечены факторы, которые были учтены при разработке диагностического инструментария, описаны особенности и методы педагогического обследования детей раннего возраста. Перечислены авторы и диагностические методики, взятые за основу при разработке авторской методики.

Ключевые слова. Национально‐ смешанная (поликультурная) семья, педагогическая диагностика; аффективная, когнитивная, мотивационно‐личностная сферы развития ребенка, сфера «Я‐концепции».

Автор: Афонина Н.

The theoretical substantiation developing of the pedagogical investigation of children of early age who are brought in ethnically mixed families.

Annotation. The article describes theoretical bases diagnostic techniques developed by the author and adapted for pedagogical investigation children of early age who are brought up in mulыticultural families. This article describes the theoretical frameworks developed diagnostic methods adapted for pedagogical. Are marked factors that were considered in the development of diagnostic tools, described the features and methods of pedagogical investigation of children of early age. Listed authors and diagnostic techniques, taken as a basis for the development of the author’s methodology.

Keywords. Ethnically mixed (multi‐ cultural) family, pedagogical diagnostics; affective, cognitive, motivational and personalistic sphere of child development, the sphere of «self‐conception».

Author: Afonina N.