Философия воспитания в Германии

Философия воспитания в Германии

Аннотация. В статье рассматривается развитие педагогики в Германии, ее особенности. Определена философская составляющая системы воспитания. На основе диахронного анализа научных источников охарактеризованы основные этапы ее формирования, становления духовно-моральных и воспитательных концептов, а также прослежены тенденции развития в современное время. Показано, что в целом для философско-педагогической мысли Германии характерны толерантность и плюрализм в развитии подходов и теорий воспитания. Синхронный же анализ философско-педагогической мысли Германии показывает, что современные социокультурные процессы делают актуальными вопросы, обозначенные педагогами еще в XVII–XX вв. На сегодняшний день основная задача педагогики – решение проблемы «кризиса человека»

Ключевые слова. Философия воспитания, педагогика Германии, принципы воспитания, модель образования, обучение.

Автор: Лепешев Д.

The philosophy of education in Germany

Annotation. This article is devoted to the issue of Pedagogy development in Germany, as well as to its features and the philosophical component of education system. Based on diachronic analyses of scientific sources, there have been characterized the main stages of Pedagogy formation, of spiritual, moral and educational concept formation. There are also described modern trends of its development. This article shows that in developing approaches to the theories of upbringing, tolerance and pluralism are typical for the German philosophical and pedagogical thought. Synchronic analysis of the German philosophical and pedagogical thought shows that modern sociocultural processes actualize the issues that were highlighted by teachers in the XVII–XX centuries. In modern philosophic and pedagogical sciences of the country, attempts are being made to solve the problem of “human crisis”.

Keywords. Philosophy of education, German pedagogy, principles of education, educational model learning

Author: Lepeshev D.