Профессиональная компетентность педагога дошкольного учреждения в сфере интеллектуального развития детей

Профессиональная компетентность педагога дошкольного учреждения в сфере интеллектуального развития детей

Аннотация. Актуализации формирующегося интеллектуального развития дошкольника, помимо таких факторов, как психофизиологические особенности и возможности, состояние здоровья, мотивационность, эмоциогенность, предметноразвивающий игровой социум, в который он погружен, способствует профессиональная компетентность педагога. Автор ское понимание понятия «профессиональная компетентность» заключается в способности педагога генерировать теорию из практического опыта решения возникающих профессионально-педагогических задач, а также в опыте рефлексивных, проективных и коммуникативных умений. Описываются характеристики и требования к профессиональной компетентности педагога дошкольного учреждения в сфере интеллектуального раз вития ребенка.

Ключевые слова. Интеллектуальное развитие дошкольников, компетентность, профессиональная компетентность, сущность и содержание компетентности, сущность и характеристики профессиональной компетентности педагога дошкольного учреждения в сфере интеллектуального развития детей.

Автор: Яфаева В.

Professional competence of an educator of a preschool institution in the sphere of the intellectual development of children

Annotation. The professional competence of an educator encourages the updating of the forming intellec tual development of a preschoolchild besides such factors as psychophysiological particular qual ities and opportunities, the state of timely health, tuning, emotiveness, thematicdeveloping game environment. The author`s understanding of the notion «professional competencе» is in the readi ness of the educator to generate the theory from the practical experience of the solution of ris ing professional pedagogic problems and the experience of reflective (analyses, estimation, crit ical understanding of the current results of activity, knowledge and ideas), projective (creation of operational forms of technological organization of children`s activity which correspond to the conceptual foresight) and also communicative abilities (saying suggestions, objections). Characteristics of the professional competence of an educator of an infant school in the sphere of the intellectual development of children are described.

Keywords. Intellectual development of preschool children, competence, professional competence, essence and content of the competence, characteristics of the professional competence of an educator of an infant school in the sphere of the intellectual development of children.

Author: Yafaeva V.