Практики воспитания дошкольников в изменяющейся социокультурной ситуации

Практики воспитания дошкольников в изменяющейся социокультурной ситуации

Аннотация. Представленная статья носит дискуссионный характер и направлена на обсуждение проблемы воспитания детей в дошкольных образовательных организациях (ДОО). Особое внимание уделено анализу спонтанной детской игры и детского чтения как практикам воспитания детей дошкольного возраста. Затрагивается вопрос о готовности педагога к использованию потенциала данных практик для решения задач воспитания, обозначенных в стратегических и нормативных документах Российской Федерации.

Ключевые слова. Воспитание, практика воспитания, спонтанная игра, детское чтение.

Авторы: Солнцева О., Езопова С.

Practices of educating preschoolers in a changing sociocultural situation

Annotation. The article is of a discussion nature and is aimed at discussing the problem of raising children in pre-school educational organizations (DDS). Particular attention is paid to the analysis of spontaneous children’s play and children’s reading as practices of raising children of preschool age. The question of the teacher’s readiness to use the potential of these practices to solve the problems of education, outlined in the strategic and regulatory documents of the Russian Federation, is raised.

Keywords. Education, parenting practice, spontaneous play, children’s reading.

Authors: Solnseva O., Ezopova S.