Новый взгляд на выставку детского творчества. Диалогический подход к организации образовательной среды

Новый взгляд на выставку детского творчества. Диалогический подход к организации образовательной среды

Аннотация. В статье обоснован диалогический подход к организации выставок детского творчества в образовательной среде. Проанализированы понятия «выставка» и «экспозиция». Описаны виды выставок и приведены основания классификации. Раскрыта специфика выставки художественного творчества. Сделан обзор исследований. Даны рекомендации по организации выставок детского творчества. Показано значение арт-выставки для поддержки индивидуальности ребенка. Сделан значимый вывод о выставке как форме эстетической коммуникации, основанной на диалогах.

Ключевые слова. Диалог, диалогический подход, выставка детского творчества, виды выставок, образовательная среда, поддержка индивидуальности, эстетическая коммуникация.

Автор: Лыкова И.

New look at the exhibition of children’s creativity. A dialogical approach to the organization of the educational environment

Annotation. The article substantiates a dialogical approach to the organization of exhibitions of children’s creativity in the educational environment. The concepts «exhibition» and «exposition» are analyzed. Types of exhibitions are described and the base of the classification is given. The specifics of the exhibition of art creativity are revealed. Specific recommendations on the organization of exhibitions of children’s creativity are given. The value of an art exhibition is shown to support the individuality of the child. An exhibition is shown as a form of aesthetic communication based on dialogues.

Keywords. Dialogue, dialogical approach, exhibition of children’s creativity, types of exhibitions, educational environment, support of individuality, aesthetic communication.

Author: Lykova I.