Главный редактор «Дошкольное воспитание»

Гризик Татьяна Ивановна, кандидат педагогических наук, старший научный сотрудник.

Закончила с отличием педагогическое училище №5 (г. Москва). Работала в детском саду №1003 (г. Москва) воспитателем и методистом. Без отрыва от производства закончила Московский государственный заочный педагогический институт по специальности «Педагогика и психология (дошкольная)». Закончила очную целевую аспирантуру в НИИ школ МП РСФСР. Ученая степень кандидата педагогических наук присуждена в 1990 году. Диссертационное исследование посвящено развитию связной речи у детей 3-7 лет в условиях малокомплектного детского сада. В 1999 г. было присвоено ученое звание старшего научного сотрудника по специальности общая педагогика. Круг научных интересов связан с познавательно-речевым развитием детей раннего и дошкольного возраста, с изучением проблем взаимодействия с семьей, с вопросами проектирования воспитательно-образовательного процесса и пр.

Автор более 100 научно-методических публикаций, среди которых:

  1. методика по развитию речи детей 2-8 лет
  2. методика по познавательному развитию детей 2-8 лет
  3. методика по подготовке детей дошкольного возраста к обучению грамоте (чтению и письму) и др.

Награждена Почетной грамотой Министерства образования Российской Федерации ( 2000 г. ). Является членом экспертного совета по дошкольному образованию Комитета образования Государственной Думы РФ (с 2008 г. по настоящее время).

Grisik Tatyana Ivanovna, chief editor of scientific-methodological journal «Preschool education», candidate of pedagogical Sciences, senior researcher.

She graduated with honors from pedagogical College №5 (Moscow). Worked in a kindergarten №1003 (Moscow) teacher and methodist. Without a job she graduated from the Moscow state correspondence pedagogical Institute on specialty «Pedagogy and psychology (preschool)». Finished full-time postgraduate study at the research Institute of schools of the Ministry of education of the RSFSR. The degree of candidate of pedagogical Sciences awarded in 1990. Dissertation research is devoted to the development of coherent speech in children 3-7 years in kindergarten ungraded. In 1999 she was awarded the academic title of senior researcher in the specialty of General pedagogy. Research interests linked to is informative-speech development of children of early and preschool age, with the study of problems of interaction with the family, with issues of designing of educational process, etc.

Author of over 100 scientific and methodological publications, among which:

  1. method on the speech development of children 2-8 years
  2. method on the cognitive development of children 2-8 years
  3. method for preparing preschool children for literacy (reading and writing), etc.

Awarded the Honorary diploma of the Ministry of education of the Russian Federation (2000). Is a member of the expert Council on early childhood education of the education Committee of the State Duma of the Russian Federation (from 2008 to present).