Социально-педагогическое сопровождение дошкольников с ОВЗ в условиях инклюзии

Социально-педагогическое сопровождение дошкольников с ОВЗ в условиях инклюзии

Аннотация. Сегодня инклюзивное обучение является ведущей стратегией образовательной политики в отношении детей с ОВЗ. Однако для их успешной социальной адаптации необходимо создавать специальные условия, включающие не только материально-техническое оснащение ДОО, но и организацию комплексного психолого-педагогического и социально-педагогического сопровождения детей с ОВЗ и их семей. В статье обоснована актуальность социально-педагогического сопровождения таких детей в условиях ДОО, описаны результаты мониторинга практик данного сопровождения.

Ключевые слова: дошкольная образовательная организация, инклюзивное образование, дошкольники с ограниченными возможностями здоровья (ОВЗ), социально-педагогическое сопровождение.

Автор: Жимаева Екатерина Михайловна, научный сотрудник, ФГБНУ «Институт изучения детства, семьи и воспитания РАО», Москва

Social and pedagogical support of preschoolers with disabilities in the conditions of inclusion

Abstract. Today, inclusive education is the leading strategy of educational policy for children with disabilities (HIA). However, for the successful social adaptation of children with disabilities in educational conditions, it is necessary to create special conditions that include not only the material and technical equipment of the institution, but also the organization of comprehensive psychological, pedagogical and socio-pedagogical support for children with disabilities and their families. The article substantiates the relevance of the organization of social and pedagogical support for children with disabilities and their families in the conditions of preschool education, describes the results of monitoring the practices of social and pedagogical support for children with disabilities in preschool institutions.

Keywords: preschool educational organization (pre-school, inclusive education, preschoolers with disabilities (HIA), social and pedagogical support.

Author: Ekaterina M. Zhimaeva, Moscow, Russia.