Психологические затруднения воспитателей в процессе планирования деятельности в соответствии с ориентирами ФГОС ДО

Психологические затруднения воспитателей в процессе планирования деятельности в соответствии с ориентирами ФГОС ДО

Аннотация. В статье представлен анализ типичных затруднений педагогов ДОО в принятии и реализации планирования работы с воспитанниками на основе принципов системно-деятельностного подхода. Ориентация на эти принципы предполагает осознанное применение умений обосновывать проекты, программы и сценарии занятий для определенного временного фрагмента (неделя, месяц, квартал). Выявлены и проанализированы установки воспитателей, мешающие им в работе, представлены средства, позволяющие осознать недостатки и освоить новые принципы планирования деятельности.

Ключевые слова. Планирование работы воспитателей, затруднения в связи с требованиями ФГОС ДО, системно-деятельностный подход, линейно-тематическое планирование, культурно-образовательное событие, проект, программа, сценарий.

Автор: Собакинских О.

The psychological difficulties of educators in the process of planning activities in accordance with the guidelines of the Federal state educational standard of preschool education

Annotation. The article presents the analysis of typical difficulties of preschool teachers in the adoption and implementation of planning of work with pupils on the basis of the principles of system-activity approach. Orientation to these principles assumes conscious application by teachers of abilities to prove projects, programs and scenarios of occupations for a certain time fragment (week, month, quarter). Identified and analyzed difficulties of the teachers presented the means to realize the shortcomings and to develop new principles of activity planning.

Keywords. Planning of work of teachers, difficulties in connection with the requirements of the Federal state educational standard of preschool education, system-activity approach, linear-thematic planning, cultural and educational event, project, program, scenario.

Author: Sobakinskikh O.