Музыкально-эстетическая культура детей дошкольного возраста: сущность и пути формирования

Музыкально-эстетическая культура детей дошкольного возраста: сущность и пути формирования

Аннотация. В статье рассматривается проблема формирования музыкальноэстетической куль туры детей дошкольного возраста в условиях организации игровой деятельности. Исследуется понятие «музыкальноэстетическая культура дошкольника», обосновывается авторская позиция в его трактовке, предлагается методика руководства музыкальны ми играми детей дошкольного возраста и формы организации музыкальноигровой деятельности, ориентированной на развитие компонентов музыкальноэстетической куль туры детей дошкольного возраста.

Ключевые слова. Культура, музыкальная культура детей, музыкальноэстетическая культура до школьника, музыкальная игра, творческая деятельность, музыкальная интерпретация, творческая импровизация, принципы, методы, условия педагогического руководства музыкальными играми детей дошкольного возраста.

Автор: Груздова И.

Development of musical and asthetic culture of preschool children during music games

Annotation. The problem of development of musical and aesthetic culture of preschool children in the con ditions of organization of play activity is examined in the article. The notion of «musical and aes thetic culture of preschool child» is investigated, the author’s position is substantiated in his inter pretation, the methods of guiding of music games of preschool children and forms of organiza tion of music and play activity oriented to the development of components of musical and aes thetic culture of preschool children are offered.

Keywords. Culture, musical culture of children, musical and aesthetic culture of preschool child, music game, creative activity, musical interpretation, creative improvisation, principles, methods, con ditions of pedagogical guiding of music games of preschool children.

Author: Gruzdova I.