Экспериментальное изучение лексики дошкольников с ОНР, определение ведущей репрезентативной системы

Экспериментальное изучение лексики дошкольников с ОНР, определение ведущей репрезентативной системы

Аннотация. В статье представлены результаты констатирующего эксперимента, посвященного изучению объема лексического запаса детей с общим недоразвитием речи в сравнении с нормально развивающимися сверстниками и выявлению их ведущей репрезентативной системы. Освещены этапы экспериментального изучения, проанализированы его результаты. Сделаны выводы о необходимости дополнения традиционной коррекционной методики насыщения лексического запаса дошкольников с общим недоразвитием речи инновационными приемами работы. Отмечена практическая значимость разработанной инновационной методики коррекционного воздействия, направленной на развитие лексики дошкольников с ОНР.

Ключевые слова. Констатирующий эксперимент, экспериментальная и сравнительная группы, лексический запас, общее недоразвитие речи, репрезентативная система, аудиалы, визуалы, кинестетики, канал восприятия, сенсорное воспитание, практическая значимость, специальное обучение, методика работы, приемы коррекции.

Автор: Дмитриева К.

Experimental study of the vocabulary of preschoolers with general underdevelopment, defining a leading representative system

Annotation. The article presents the results of an experiment devoted to the study of children with general speech underdevelopment vocabulary volume, comparing it to normally developing peers and identifying their leading representative system. Stages of the experimental study conducted are described; the study data are analyzed and presented. The article presents conclusions about the necessity of making additions to existing correctional methodology aimed at preschoolers with general speech underdevelopment saturation using innovative methods of work. The article highlighted the practical significance of the developed innovative methods of correction necessary for the development of the vocabulary of preschool children with general speech underdevelopment.

Keywords. Ascertaining experiment, experimental and comparison groups, vocabulary, preschool, general underdevelopment of speech, representative system, auditory, visual, kinesthetic, channel of perception, methods of teaching, sensory education, practical importance, a special correction, methods of correction.

Author: Dmitrieva K.