Депривация детской игры как риск современного дошкольного детства: причины и способы преодоления в условиях ФГОС ДО

Депривация детской игры как риск современного дошкольного детства: причины и способы преодоления в условиях ФГОС ДО

Аннотация. В статье рассматриваются вопросы, связанные с редуцированием (сокращением) типично детских видов деятельности, и в частности игры. Раскрываются причины депривации (исчезновения) детской игры как риска современного дошкольного детства. Представлено новое понимание детства в идеологии ФГОС ДО. Описывается значение игры как сквозного механизма развития ребенка для подготовки к школе. Выделены особенности партнерской позиции педагога при формировании играющего детского сообщества. Рассмотрены стратегии игрового взаимодействия с детьми, ценностные ориентации родителей и ошибки построения детско‐родительских взаимоотношений.

Ключевые слова. Игра, детство, Стандарт, депривация, развитие, социализация, педагог.

Автор: Слепцова И.

Deprivation of a child’s play as a risk of modern early childhood: causes and ways of overcoming in conditions of federal state educational standard of preschool education

Annotation. The article discusses issues related to the reduction (reduction) is typical of children’s activities, and in particular games. The reasons of deprivation (disappearance) of the children’s game as the risk of current pre‐school child. Presents a new understanding of childhood in the ideology of educational standards of preschool education. Describes the importance of the game as a crosscutting mechanism of a child’s development for school readiness. Highlighted features of the affiliate position of the teacher in the formation of children’s playing community. Considered a strategy game interaction with children, values parents and build parent‐child relationships.

Keywords. Рlay, childhood, Standard, deprivation, development, socialization, teacher.

Author: Sleptsova I.