Станислав Шацкий и становление дошкольного воспитания

Станислав Шацкий и становление дошкольного воспитания

Аннотация. Статья посвящена 140-летию со дня рождения выдающегося отечественного педагога Станислава Теофиловича Шацкого, внесшего большой вклад в развитие теории и практики воспитания в начале ХХ в. Шацкий создал общество «Детский труд и отдых», занимавшееся воспитанием детей дошкольного возраста. При его участии была организована детская трудовая колония: детские клубы, мастерские, библиотеки. Шацкий разработал и научно обосновал особую теорию и практику воспитания детей дошкольного возраста в России.

Ключевые слова: коллективное воспитание, депривация в воспитании, Народный комиссариат просвещения (Наркомпрос), система русского детского сада, роль авторитетного педагога в воспитании детей, общественное воспитание, цели и ценности воспитания, социализация детей, методы воспитания.

Автор: Князев Е.

Stanislav Shatsky and the development of preschool education

Annotation. The article is dedicated to the 140th anniversary of the outstanding national teacher Stanislav Shatsky, who made a great contribution to the development of the theory and practice of education in the early twentieth century. Shatsky created the society “Child Labor and Recreation”, engaged in the education of children of preschool age. A children’s labor colony was organized: children’s clubs, workshops, libraries. Shatsky developed and defended a special theory and practice of raising children of preschool age in Soviet Russia.

Keywords: collective education, deprivation in education, People’s Commissariat of Education, the role of an authoritative teacher in the education of children, system of Russian kindergarten, public education, goals and values of education, the socialization of children, the method of playing in education.

Author: Knyazev E.

PageLines