Нужно ли знакомить с задачами в детском саду? Как правильно это сделать?

Нужно ли знакомить с задачами в детском саду? Как правильно это сделать?

Аннотация. В статье рассмотрен вопрос о возможности/необходимости знакомства дошкольников с задачами. И хотя многие воспитатели ДОО твердо уверены, что это не дискуссионный вопрос, тем не менее данная тема вызывает наибольшее число методических сложностей. В статье предложены образцы заданий для правильной подготовки дошкольников старшей и подготовительной к школе групп к знакомству с задачами в начальной школе. Задания имеют универсальный характер по отношению к любому школьному учебнику математики для первого класса, а также методически правильный формат, показывающий педагогу ДОО основную цель подготовки и способ ее реализации на занятии в детском саду. Задания могут включаться в занятия по любой программе.

Ключевые слова. Математическое понятие «задача», специфика работы с задачами в детском саду, система заданий для подготовки дошкольников к знакомству с задачами (технология подготовительной работы к знакомству с задачами).

Автор: Белошистая А.

Is it necessary to introduce preschoolers to tasks? What is the correct way to do it?

Annotation. The article considers the question of the possibility / necessity of introducing preschoolers to tasks. And although many nursery teachers at preschool educational institutions are firmly convinced that this is not a debatable issue, nevertheless this topic causes the greatest number of methodological difficulties that each nursery teacher, without exception, faces. The article offers sample assignments for the correct preparation of preschool children of the senior and preparatory groups for school to get acquainted with the tasks in elementary school. The tasks are universal in relation to any school textbook of Mathematics for grade 1, and also have a methodically correct format, showing the nursery teacher the main purpose of this training and how to implement it in the classroom in kindergarten. Tasks can be included in classes when the teacher uses any program, since they are focused not on any particular program, but on the standard requirements for knowledge and skills of a child entering the 1st grade.

Keywords. Mathematical notion of «task», specificity of working with tasks in the kindergarten, system of assignments to introduce preschoolers to tasks (technology of preparatory training to task introduction).

Author: Beloshistaya A.