Подготовка детей с ОВЗ к обучению в школе как целевой ориентир ФГОС ДО

Подготовка детей с ОВЗ к обучению в школе как целевой ориентир ФГОС ДО

Аннотация. В статье освещаются целевые ориентиры ФГОС ДО по подготовке к школе детей с ограниченными возможностями здоровья (ОВЗ), педагогические условия формирования готовности их к школьному обучению. Определены составляющие школьной зрелости, выделены акценты для формирования общих универсальных умений, а также обозначены компоненты психологической готовности дошкольников с ОВЗ к школьному обучению. Раскрыты основные направления коррекционного обучения детей с ОВЗ по образовательным областям в соответствии с ФГОС ДО.

Ключевые слова. Подготовка к школе, компоненты школьной зрелости, задачи обучения, коррекционное обучение, психологическая готовность, предпосылки, общие универсальные умения, познавательная деятельность, образовательные области, взаимодействие, социальные умения, самостоятельность, действия по правилам, учебная деятельность.

Автор: Кинаш Е.

Training of children with limited health abilities for studying at school as targeted guideline of federal state educational standard for preschool education

Annotation. The article is focused on targeted guidelines of federal state educational standard for preschool education for training of children with limited health abilities and pedagogical conditions for formation of their readiness to studying at school. Components of readiness for school are identified, conditions for formation of common universal skills are marked out, also components of psychological readiness of preschool children with limited health abilities to studying at school are emphasized. The main directions of correctional education of children with limited health abilities are described in educational spheres with correspondence with FSES for PSE.

Keywords. Preschool training, components of readiness for school, correctional education, psychological readiness, prerequisites, common universal skills, cognitive activity, educational spheres, interaction, social skills, self-independence, acting in correspondence with rules, educational activity.

Author: Kinash E.

PageLines